9 dolog, ami befolyásolja az álmainkat

Rémálmai vannak, sohasem emlékszik reggel arra, hogy mit álmodott az éjjel, vagy mindig fekete-fehérben álmodik? Segítünk fényt hozni az éjszakába, és elmagyarázzuk, mi minden befolyásolja az álmainkat!
Finom vagy kellemetlen illatok

Tanulmányokkal bizonyították, hogy az illatok hatást gyakorolnak az álmainkra. Kiderítették, hogy például szépeket álmodunk virágos illatok hatására, a kénes szagok/illatok viszont negatív, lehangoló álmokhoz vezetnek.

Mély és magas hangok

Jó példa a tudatalattink zajfeldolgozására, ha álmunkban a vekker csörgését vészjelzésként érzékeljük. Alvás közben azonban nem minden zaj és hang jut el a hallószervünkön keresztül az agyunkig. A hang frekvenciájának elég mélynek kell lennie ahhoz, hogy ne ébresszen fel bennünket azonnal, de elég magasnak, hogy mégis érzékeljük.

Nikotinmegvonás

Különösen élénken álmodik tanulmányok szerint az, aki nemrégiben hagyta abba a dohányzást. Ennek az az oka, hogy az agyat éjjel is foglalkoztatja az átállás, illetve a leszokás, ez a felismerés viszont hat az álmokra is.

Horrorfilmek és rémálmok

Tényleg van valami igazság abban a hiedelemben, hogy az esti horrorfilmek rémálmokat okoznak. Tudományosan bebizonyították, hogy a lefekvés előtti utolsó cselekvés döntő hatást gyakorol az alvás minőségére, tehát az álmokra is. Mindegy, hogy zenéről, könyvről vagy tévénézésről van szó: az az érzelemvilág, ami az elalvás előtti időt a legjobban jellemzi, határozza meg, hogy szépeket vagy rosszat fogunk álmodni.

Nem jó a korgó gyomor sem

Nem csak tele hassal nem ajánlatos ágyba bújni. Aki éhesen fekszik le, annak sem lesz pihentető az alvása. Ha ugyanis éjjel túl alacsony az inzulinszint a vérben, akkor a szervezet hajlamos a felületes alvásra, emiatt pedig gyakran felébredünk.

Fekete-fehér tévézés

Kutatók kiderítették, hogy azok az emberek, akik életük 10. évéig gyakrabban néztek fekete-fehér tévét, mint színeset, felnőttkorukban nagy valószínűséggel szürke árnyalatokban álmodnak.

Gyógyszerek erősítik a REM-fázist

A gyógyszerek, például az antidepresszánsok szintén jelentős hatást gyakorolnak az álmainkra. A szakértők szerint ezek a pirulák elősegítik a rémálmokat, mivel intenzívebbé teszik az úgynevezett REM-alvásfázist. REM-fázis alatt az alvásnak azt a szakaszát értjük, amelyre többek között a gyors szemmozgások a jellemzőek. A legtöbb álmot ebben a fázisban látjuk.

Vad szex és a hason alvás

A hason való fekvés a legfrissebb tanulmányok szerint vad, szexuális jellegű vagy harcos álmokat válthat ki. A kutatók úgy vélik, hogy ez a tény összefügghet az ebben az alvási pozícióban való speciális légzéssel.

Tévhit a csípős ételekről

A közhiedelem szerint az erős, zsíros, fűszeres ételek miatt rémálmaink lehetnek. Pedig ez nem így van. Az viszont tény, hogy azok, akik szeretnek este indiai vagy ázsiai ételeket fogyasztani, illetve vacsorára kiadósan enni, éjszaka nagy valószínűséggel nyugtalanabbul alszanak, és így sűrűbben fel is ébrednek. Ez persze azt eredményezi, hogy reggel jobban emlékeznek az álmaikra.

Alapszabály: ha egy álomfázist követően 5 percen belül felébredünk, akkor emlékezünk a legjobban az álmunkra.

Nem mindenki emlékszik

Vannak, akik azt hiszik, hogy nem álmodnak, mert amikor felébrednek, nem emlékeznek semmiféle éjszakai kalandra. Ez azonban csak annyit jelent, hogy mélyen alszanak. Ahhoz ugyanis, hogy az ember fel tudja idézni az álmait, fel kell riadnia, a hosszú távú memóriába csak ébren jutnak be az emléknyomok. A fő különbség tehát azok között, akik álmodnak, és akik azt hiszik, hogy nem, csupán az, hogy az előbbi csoport éberebben alszik.

Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés:

Powered by Jasper Roberts - Blog