Az amputált lábú jegesmedve és a kólaivók
Az üdítőrajongó jegesmedvecsalád egészségügyi problémáit megkapó őszinteséggel bemutató videó homlokegyenest ellentmond a pozitív életérzést sugalló kólareklámoknak. De vajon elég-e hozzá, hogy megváltoztassa a fogyasztási szokásokat?
Az interneten megtekinthető videó elején a jegesmedvék boldogan szürcsölik a karamellszínű italt, ám hamarosan a túlzott bevitel tüneteit tapasztalják magukon: elhíznak, hullanak a fogaik, merevedési zavar alakul ki náluk, s egyiküknek a cukorbetegség következményeként amputálni kell a lábát. A kisfilm végén a mackócsalád tagjai az óceánba öntik a bűnös frissítőt.
A videó sötét üzenete nagyon éles kontrasztot mutat az élelmiszeripar reklámüzenetéhez képes, főleg a Coca-Cola „boldogságkampányát” tekintve. Az ellentétet fokozza, hogy ez a cég évtizedeken át jegesmedvéket használt a hirdetéseiben.
„A gyártó reklámjai örömöt és boldogságot közvetítenek a kólát vedelő jegesmedvékről, s úgy gondoltuk, ideje megmutatni a másik oldalt” - mondta George Hacker, az amerikai Közegészségügyi Tudományos Intézet munkatársa. A videót az állatok cselekvéssorozata mellett egészségügyi tényeket közlő feliratok tarkítják, úgymint: „Napi egy adag cukros üdítő 60 százalékkal növeli a gyerekek elhízásának kockázatát.”
Miközben a külső szakértők is támogatják a kezdeményezés üzenetét, egyáltalán nem biztosak benne, hogy ezzel célt lehet érni a fogyasztóknál. „Úgy gondolom, hogy a készítők tapsot érdemelnek az elképzelésért” – nyilatkozta Timothy Edgar, a bostoni Emerson Főiskola vezetője, aki szerint a kisfilmnek támpontokat kellett volna nyújtania a leszokás folyamatához.
A videó alatt hallható Sugar (azaz „Cukor”) című szerzemény Jason Mraz dala egyfelől az üdítő egészségtelen mivoltára utal, másfelől pedig az emberek iránta érzett szeretetére. Ennek ellenére a jegesmedvék minden gond nélkül, egyik pillanatról a másikra öntik az óceánba. „A leszokás sajnos egyáltalán nem ilyen egyszerű” – tette hozzá Edgar. Az elhízás következményei sem mindenki számára érthető formában jelennek meg: az apamedve lábát például egy fűrészes róka amputálja. „Nem vagyok biztos benne, hogy valószerűnek tűnik ez az egész. Ön például elhiszi, hogy az élete forog veszélyben, ha egy rajzfilm állítja?” – kérdezte az Emerson Főiskola szakértője.
Nancy Copperman, a Long Island-i Zsidó Orvosi Központ vezetőjének véleménye szerint az amputációs jelenet túlzás. „Aranyos jegesmedvék tappancsát fűrésszel levágni egy rajzfilmben.... Ez egy kicsit sok volt nekem. Az amputáció így elveszítette életszerűségét” – magyarázta Copperman.
Bár a rajzfilmes forma vonzó lehet a gyerekek számára, akik szintén rutinos fogyasztónak számítanak, a videó valószínűleg nem az ő köreikben fog sikert aratni. „Nem fogják megérteni az üzenetet” – jósolta Timothy Edgar.
George Hacker a készítők oldaláról kijelentette, hogy a céljuk a tudatos fogyasztás elősegítése, illetve egy ahhoz vezető gondolkodási folyamat elindítása volt.
Az interneten megtekinthető videó elején a jegesmedvék boldogan szürcsölik a karamellszínű italt, ám hamarosan a túlzott bevitel tüneteit tapasztalják magukon: elhíznak, hullanak a fogaik, merevedési zavar alakul ki náluk, s egyiküknek a cukorbetegség következményeként amputálni kell a lábát. A kisfilm végén a mackócsalád tagjai az óceánba öntik a bűnös frissítőt.
A videó sötét üzenete nagyon éles kontrasztot mutat az élelmiszeripar reklámüzenetéhez képes, főleg a Coca-Cola „boldogságkampányát” tekintve. Az ellentétet fokozza, hogy ez a cég évtizedeken át jegesmedvéket használt a hirdetéseiben.
„A gyártó reklámjai örömöt és boldogságot közvetítenek a kólát vedelő jegesmedvékről, s úgy gondoltuk, ideje megmutatni a másik oldalt” - mondta George Hacker, az amerikai Közegészségügyi Tudományos Intézet munkatársa. A videót az állatok cselekvéssorozata mellett egészségügyi tényeket közlő feliratok tarkítják, úgymint: „Napi egy adag cukros üdítő 60 százalékkal növeli a gyerekek elhízásának kockázatát.”
Miközben a külső szakértők is támogatják a kezdeményezés üzenetét, egyáltalán nem biztosak benne, hogy ezzel célt lehet érni a fogyasztóknál. „Úgy gondolom, hogy a készítők tapsot érdemelnek az elképzelésért” – nyilatkozta Timothy Edgar, a bostoni Emerson Főiskola vezetője, aki szerint a kisfilmnek támpontokat kellett volna nyújtania a leszokás folyamatához.
A videó alatt hallható Sugar (azaz „Cukor”) című szerzemény Jason Mraz dala egyfelől az üdítő egészségtelen mivoltára utal, másfelől pedig az emberek iránta érzett szeretetére. Ennek ellenére a jegesmedvék minden gond nélkül, egyik pillanatról a másikra öntik az óceánba. „A leszokás sajnos egyáltalán nem ilyen egyszerű” – tette hozzá Edgar. Az elhízás következményei sem mindenki számára érthető formában jelennek meg: az apamedve lábát például egy fűrészes róka amputálja. „Nem vagyok biztos benne, hogy valószerűnek tűnik ez az egész. Ön például elhiszi, hogy az élete forog veszélyben, ha egy rajzfilm állítja?” – kérdezte az Emerson Főiskola szakértője.
Nancy Copperman, a Long Island-i Zsidó Orvosi Központ vezetőjének véleménye szerint az amputációs jelenet túlzás. „Aranyos jegesmedvék tappancsát fűrésszel levágni egy rajzfilmben.... Ez egy kicsit sok volt nekem. Az amputáció így elveszítette életszerűségét” – magyarázta Copperman.
Bár a rajzfilmes forma vonzó lehet a gyerekek számára, akik szintén rutinos fogyasztónak számítanak, a videó valószínűleg nem az ő köreikben fog sikert aratni. „Nem fogják megérteni az üzenetet” – jósolta Timothy Edgar.
George Hacker a készítők oldaláról kijelentette, hogy a céljuk a tudatos fogyasztás elősegítése, illetve egy ahhoz vezető gondolkodási folyamat elindítása volt.
Nincsenek megjegyzések
Megjegyzés küldése