Világhírű vendégművész a magyar sorozatban

Folytatódik a Concerto Budapest Concerto Open elnevezésű nagyzenekari sorozata. A következő koncert február 14-én szombaton, este fél nyolctól lesz hallható a Művészetek Palotájában. A vendég ezúttal Gidon Kremer hegedűművész lesz - írja a kulturpart.


A Concerto Budapest ebben a sorozatában a jelenkor leginnovatívabb személyiségeit invitálja Magyarországra, akik nemcsak kreatív alkotók, előadóművészek, zeneszerzők, de jelentős gondolkodók is, akik sokoldalú művészetükkel próbálnak választ adni a jelenkor kérdéseire. A Magyarországon újdonságnak számító nagyzenekari sorozat célja, hogy globális képet adjon Európa és a nagyvilág zenéjéről, hogy a magyar koncertlátogatók is megismerjék az aktuális irányzatokat, s ne csak évekkel később jussanak el hozzánk a kimagasló tehetségű alkotók, előadók.

Ezen az estén Gidon Kremer, a huszadik század zenéjének apostola a zenekar vendége. A litván származású zenész négyéves korától tanult hegedülni édesapjától és nagyapjától, akik mindketten hivatásos hegedűművészek voltak. A rigai konzervatóriumban (ma Jazeps Vitols Latvian Academy of Music – VLMA) Voldemar Sturestep tanítványa lett, 1965-ben pedig a Moszkvai konzervatóriumba került, ahol a világhírű David Oistrakh volt a mestere. Kremer repertoárja rendkívül széles, Antonio Vivaldi és J.S. Bach műveitől a kortárs szerzőkig terjed, számos mai szerző – többek között Sofia Gubajdulina, Luigi Nono, Alfred Schnittke -kifejezetten neki ajánlotta egy-egy művét, és olyan jól ismert művészekkel lépett már színpadra, mint Kim Kashkashian, Giedre Dirvanauskaite, Valery Afanassiev, Martha Argerich, Oleg Maisenberg vagy Mischa Maisky.

Sokoldalúságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Peter Schamoni 1983-as Frühlingssinfonie című filmjében Paganini szerepében tűnt fel, a Le joueur du violon című filmnek pedig a zenei vezetője volt. Franz Joseph Haydn 49., f-moll szimfóniája hangzik el elsőként a koncerten, a darab 1768-ban, a költői Sturm und Drang periódusban íródott. A rábiggyesztett cím, La Apassione félrevezető: egy 1790-es, húsvéti előadásnál használták először, egy olyan észak-német városban ahol évtizedekig tiltott volt a világi zene előadása, így azonban illeszkedett az alkalomhoz. Mieczysław Weinberg Hegedűversenyével ezen az estén az orosz zene egy méltánytalanul ritkán játszott művét ismerhetjük meg. Weinberg műveit életében ugyan nem tiltották be, de hivatalos körökben nem vettek tudomást róla. Bár a legjobb orosz zenészek játszották műveit, de csak halála után tíz évvel (2006-ban) mutatták be egyik fő művét, Az utas című, a Holokausztról szóló operáját.

A február 14-én elhangzó művében egyértelműen a hegedű a meghatározó, éppen ezért felejthetetlen élmény lesz a művet Gidon Kremer közreműködésével hallani, aki szakavatott előadója Weinberg darabjainak. Az estét Beethoven legrövidebb VIII. szimfóniája zárja, amely korában ugyan lekicsinylő kritikákat kapott, de szerzője az értetlenséget annak tulajdonította, hogy a darab kiműveltebb, finomabb, és ezért kevesebben értik.

Forrás: Kultúrpart

Nincsenek megjegyzések