Ennyit számít, ha hetente eszünk halat

A szakértők egyetértenek abban, hogy a halfogyasztás egészséges, ám arról nincs mindegyikük meggyőződve, hogy az omega-3 étrend-kiegészítő megéri-e a pénzét.
A halfogyasztás szervezetünkre gyakorolt pozitív hatásairól számos tanulmány készült már. Az ajánlások szerint hetente legalább kétszer kellene halat enni, ez ugyanis jelentősen csökkentené a szív- és érrendszeri megbetegedések gyakoriságát. A vizsgálati eredmények szerint alacsonyabb a vércukorszintje azoknak, akik csökkentik vöröshús-fogyasztásukat és rendszeresen a vízi állatokat részesítik előnyben. 

A halfogyasztás mellett szóló másik érv annak omega-3 tartalma: ezek a zsírsavak rendkívül fontosak a szervezetünknek, elsősorban a normálisanyagcserefenntartásához, és a betegségmegelőző hatásaik sem elhanyagolhatóak. Az omega-3 tartalmú halolaj a legnépszerűbb természetes táplálék az Egyesült Államokban a felnőttek (a 8 százalékuk fogyasztja) és a gyermekek körében. Szervezetünknek szüksége van erre az esszenciális, telítetlen zsírra, ám nem tudja előállítani, tehát tengeri hallal vagy táplálék-kiegészítőkkel pótoljuk.

Tényleg segít az omega-3?

De amíg az omega-3-nak egyre nő a népszerűsége, addig tanulmányok véget nem érő sora jelenik meg róluk, amelyekben a kutatók arra igyekeznek elegendő tudományos bizonyítékot gyűjteni, hogy valóban kedvező az egészségi hatásuk. "Nagyon sok a zavar, mert az utóbbi időben néhány tanulmányban kimutatták, hogy az omega-3 nem hasznos" - idézi a Szívderítő portál Dr. James O'Keefe, a Kansas Cityben lévő Szívgyógyászati Intézet Preventív kardiológiai osztályának igazgatóját.

Az omega-3 fogyasztásának első pozitív hatásáról az 1970-es években beszéltek először. A kutatók azt találták, hogy a grönlandi inuitok körében, akiknek az étrendje halban gazdag, sokkal ritkábban fordul elő szívroham, mint az amerikaiak között. Ebből kiindulva rengeteg olyan tanulmány született, amelyben azt igyekeztek bebizonyítani, hogy a halfogyasztás, illetve a halolaj tabletták szedése egészségesebb szívet épít fel. Az omega-3-akról azt is kimutatták, hogy csökkentik a gyulladást, amely sok betegség okozója, olyanoké, mint például a cukorbetegség, a demencia, a szívbetegségek, a makuladegeneráció és az ízületi gyulladás.

Heti egy halfogyasztás is segíthet

A Tufts Egyetem kutatói a közelmúltba újabb bizonyítékokat szolgáltattak a zsírsavaknak szív egészségére gyakorolt pozitív hatásáról. A kutatók megvizsgálták az omega-3-ak szintjét 45 637 egészséges ember a vérében és szöveteiben, hogy felfedezzék a kapcsolatot  a zsírsav szintje és a szívkoszorúér-betegségek között. Mint kiderült, a végzetes kimenetelű szívrohamra való kockázatot jelentősen csökkenti. 

Minden egyes halas fogás hetente 10 százalékkal csökkentette a kockázatot, és azoknál, akik a legtöbb halat ették, 20 százalékkal alacsonyabb volt a végzetes szívrohamra való kockázatuk azokhoz képest, akik a legkevesebb halat ettek. Ennek egyik fő oka, hogy az omega-3 zsírsavak stabilizálják a szívburkot, így meggátolja az életveszélyes ritmuszavarok kialakulását. A kutatók azt javasolják, hogy hetente kétszer-háromszor együnk zsíros, olajakban gazdag tengeri halat, például lazacot vagy heringet, hogy a szükséges omega-3-at a szervezetünkbe juttassuk.

Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés:

Kedvelj minket

Powered by Jasper Roberts - Blog