Figyelem, mindenképp tartsa be ezeket: így védekezzünk a fagyos hideg ellen

A hőmérséklet változása, a betörő hidegfront, illetve a tartós hideg jelentősen megterheli szervezetünket.
A hideg kedvezőtlen hatásait megelőzhetjük megfelelő öltözködéssel, valamint meleg ételek és italok fogyasztásával – erre hívják fel a figyelmünket az ÁNTSZ Országos Tisztifőorvosi Hivatalának szakemberei.

Érdemes tudni, ha fázunk, vacogunk, fáj vagy zsibbad a végtagunk, az orrunk vagy fülünk, akkor ez már a kihűlés vagy a fagyás előjele! A további lehűlést testmozgással előzhetjük meg, vagy menjünk be egy olyan helyre, ahol felmelegedhetünk. Emellett a következő jó tanácsok sokat segítenek abban, hogyan óvhatjuk meg a szervezetünket a hideggel szemben.

1. Mindig az időjárásnak megfelelően, rétegesen öltözzünk: védjük magunkat a széltől és az átnedvesedéstől. A nedves ruhákat minél előbb váltsuk szárazra.

2. Viseljünk természetes alapanyagú gyapjú vagy pamut alsó ruházatot.

3. Különösen figyeljünk arra, hogy megfelelő cipőt, csizmát hordjunk, ami elég bő ahhoz, hogy lábujjainkat mozgathassuk, ugyanis a lábfej hamar lehűl, a lábujjak könnyen, akár súlyosabb fagyási sérüléseket is szenvedhetnek.

4. Hasonlóan védjük a kezünket és a fejünket is. Ne fogjunk meg hideg tárgyakat csupasz kézzel, mínusz 10 fok alatt pedig feltétlenül húzzunk kesztyűt.

5. Fontos, hogy biztosítsuk a megfelelő hőmérsékletet a lakásban is, ugyanis ott is hamar kihűlhetünk, ha tartósan 15 Celsius-fok alatti a hőmérséklet – ez főleg az idősek, betegek, mozgásukban korlátozottak esetén jelent kiemelt kockázatot.

6. Bent is öltözzünk rétegesen, a lábunkat is védjük gyapjú zoknival, viseljünk papucsot. Tegyünk szőnyeget a padlóra, a rosszul záródó ajtók, ablakok elé, illetve közé helyezzünk párnát, szőnyeget.

7. Mínusz 10 fok alatt ne vigyük sétálni a gyermeket. Ha muszáj vele a szabadba menni (pl. ügyintézés miatt stb.), akkor rétegesen, alaposan öltöztessük fel, arcát, orrát kenjük be zsíros krémmel. Lehetőleg szélvédett babakocsiban utaztassuk és igyekezzünk minél rövidebb időt kint tölteni vele. Erős szélben, nagy ködben csak akkor induljunk útnak kisgyermekkel, ha az elkerülhetetlen!

8. Ha a hidegben, szabadban sportolunk vagy dolgozunk, akkor is fontos legalább napi 2 liter vagy több folyadékot meginni. Ugyanakkor a tömény alkoholos italok fogyasztása nem ajánlott, mert azok növelik a végtagok hőleadását, ezzel pedig elősegítik a kihűlést!

9. Ha autóval utazunk, vigyünk magunkkal takarót, termoszban meleg folyadékot. Érdemes tudni, hogy a hidegfront fokozza az agresszivitást, de ha erre tudatosan odafigyelünk, elkerülhetjük a felesleges stresszhelyzeteket. Legyünk egymással türelmesek, elnézőek, ezzel csökkenthetjük a balesetek kockázatát.

10. Krónikus betegségben szenvedők lehetőleg ne tartózkodjanak hosszú ideig a szabadban extrém hideg időben. A hidegfront érkezésekor a magasvérnyomás-betegségben szenvedők figyeljenek tüneteikre: emelkedhet a vérnyomásuk, aminek gyakori jele a fejfájás, a tarkótáji nyomásérzés.

11. További hidegfronttal kapcsolatos tünet a görcskészség fokozódása, ami a szívbetegeknél mellkasi szorító fájdalomként jelentkezhet, illetve előfordulhat ún. vesekő kólika is. Panasz esetén kérjük orvosuk tanácsát, ha szükséges, konzultáljunk a gyógyszerek adagjának esetleges módosításáról.

12. A légúti fertőzések száma is megszaporodik ilyenkor. Védekezzünk ellene – aki náthás, köhög, lehetőleg kerülje a zsúfolt közösségi tereket, használjunk zsebkendőt, ha tüsszentünk. Fogyasszunk több meleg folyadékot, teát, C-vitamin tartalmú gyümölcsöket, zöldségeket (pl. alma, citrusfélék, káposzta).
Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés: