Két fantasztikus fogyasztószer

A karfiol és patisszon kiváló fogyókúrás étel, hiszen nagyon alacsony az energiatartalma. A különböző diétákban is megfelelő fogyasztószer lehet mindkettő.
Fogyasztószer a zöldségeskertből

A karfiol, ez a hazánkban is előszeretettel fogyasztott zöldségféle a Közel-Keletről származik. Már a görögök és a rómaiak is ismerték, és szívesen fogyasztották. A tizenhatodik században újra felbukkant, a genovai tengerészek hozták Itália területére, Franciaországban pedig csak a tizenhetedik század végén terjedt el. XV. Lajos például igen szerette a karfiolos fogásokat, uralkodása idején nevezték el á la Du Barry-nak, a növényből készült ételeket Madame Du Barry az ő egyik, ismert kegyencnője volt - íja a Napidoktor.

Egészséget, karfiollal

A karfiolnak mi már egy módosult, húsosabb változatát fogyasztjuk, vagyis a rózsáját. Ma termesztett formája a legutoljára kialakult káposztafélék egyike – a vadkáposzta egyik változata.

Magyarországon csak a századforduló után terjedt el a karfiol fogyasztása. Hazánkban öntözéssel termeszthető gazdaságosan, mivel nagy a vízigénye, szereti a magas páratartalmat, de a sok fényt is.Közeli rokonságban áll a káposztával, kelbimbóval, a kelkáposztával és a brokkolival. A káposztához képest igényes növény, nem tűri jól a hideget, de a túlságosan nagy meleg is gátolja a virágképzést.

Már megjelenése is hívogató, nem véletlen, hogy a zöldségboltok dísze. Fehérek, vastagok a virágai, melyeket lapátszerű, zöld levelek vesznek körül. Akkor jó minőségű a karfiol, ha teljesen fehér és szorosan illeszkednek a rózsái egymáshoz. Nézzük meg azt is, frissek-e a levelei, amikor kiválasztjuk. Egész évben kapható, és mivel tömör a virágzat szerkezete, a karfiol a főzéstől sem esik össze.

A karfiol kiváló tápanyagforrás: igen gazdag C-vitaminban, vitamintartalmát mélyhűtött állapotban is megőrzi. Ha valaki energiaszegény étrendet folytat, vagy cukorbeteg, jó barátja lesz a karfiol, hiszen alacsony az energiatartalma, elenyésző a szénhidrát-tartalma, de sok benne az ásványi só, az élelmi rost, kéntartalmú összetevői megvédik a szervezetet egyes betegségekkel, például a bélrák kialakulásával szemben.

A patisszon (más néven csillagtök) a tökfélék családjába tartozik

Társaitól (spárga, sütőtök, cukkini) eltérő jellegzetessége és egyben névadója a csillag alakú kabakos termése, amely az érési szezon elején héjastól, majd később héj nélkül fogyasztható. Főszezonja júniustól októberig tart. Vásárlásakor mindig figyeljünk oda, hogy megfelelő keménységűt válasszunk, mely ellenáll a nyomásnak. Célszerű vásárlást követően azonnal, frissen feldolgozni. A hűtőszekrény zöldségrekeszében néhány napig tárolható.

Energia- és szénhidráttartalma alacsony, de nem csak ebben hasonlít a cukkinire. Zsírtartalma is alacsony. Kis mennyiségben tartalmaz B-vitaminokat és karotinoidokat, de igazán csak C-vitamin-tartalma kiemelkedő (30mg/100g), ami az ajánlott napi bevitel fele. Tartalmaz továbbá pár nyomelemet (vas, réz, cink, mangán) is. Élelmi rosttartalma kicsi, könnyen emészthető.

Miért jó fogyókúrához a patisszon?

A patisszon vagy más néven csillagtök kiváló fogyókúrás étel, hiszen nagyon alacsony az energiatartalma. A különböző diétának megfelelő konyhatechnológiai eljárásokkal elkészítve, gyakorlatilag a legtöbb étrend részét képezheti. Zsír- (0,1 g/100 g) és rosttartalma (0,7 g/100 g) elhanyagolható, ezzel szemben 91%-a víz. 1,2 g fehérjét, illetve 6,2 g szénhidrátot tartalmaz. Fehérjetartalma miatt a vegetáriánus étrendben gyakran találkozhatunk vele.   Magja értékes omega-3-zsírsavakat, vasat, cinket, foszfort és talán A-vitamint tartalmaz.

A friss gyümölcsből számos étel és savanyúság készíthető nagy előnye, hogy a kisebb terméseket nem kell meghámozni, kimagozni, hanem elegendő alaposan megmosni. Nincs jellegzetes íze, ezért bármilyen fűszerrel elkészíthető. A kalóriaszegény étrend összeállításánál fontos szerepe lehet. Az étkezési felhasználások kívül érdekes alakja miatt dísztöknek is ültetik. Az apróbbakat uborka módjára egészben savanyúságként lehet eltenni. A savanyúság-lébe kicsivel több ecetet tehetünk, mert a patisszon-gyümölcs igen enyhén édeskéz ízű. Önálló ételként is megállja a helyét. Elkészíthető töltve, rántva, párolva, pörköltként stb. Ilyenkor a nagyobb átmérőjű termésekről a keményedő héját vágjuk le, a magvakat szedjük ki és aztán daraboljuk fel.
Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés:

Kedvelj minket

Powered by Jasper Roberts - Blog