Mozgással az erős immunrendszerért

Próbálkozhatunk multivitaminokkal, étrendkiegészítőkkel, de ha tartósan és a lehető legtermészetesebben szeretnénk szervezetünket ellenállóbbá tenni, a legjobb módszer ezt mozgással megtenni.
Az immunrendszer feladata

A szervezet védekező rendszerének fő feladata a káros hatások kiszűrése és „ártalmatlanná tétele”. Vagyis a kiegyensúlyozottan működő immunrendszer segítségével a szervezet képes felismerni egyes külső fertőzéseket és saját beteg sejtjeit is. Ezen kívül az immunrendszer számos, különböző funkciójú sejtje segítségével irányítja a gyulladásos és védekező funkciókat is - írja a napidoktor.

Ezt a bonyolult rendszert erősíti a rendszeres testmozgás és a kiegyensúlyozott táplálkozás, amelyeket egy felmérés elvégzése után akár tökéletesen személyre is szabhatunk – mondja Hart Nikolett, az Oxygen Medical humánkineziológusa.

Több vizsgálat is bizonyította, hogy a mozgás még a tumorok kialakulásának valószínűségét is csökkenti. Például a vizsgált 65 ezer, rendszeresen sportoló amerikai nőnél jóval ritkábban fordult elő a változókor után mellrák, mint a nem mozgóknál. Az is bebizonyosodott, hogy a sport csökkenti a vastagbélrák valószínűségét is.

Ugyanilyen bizonyított tény, hogy az inaktív embereknek kétszer akkora esélyük van szívbetegségekre, mint aktívan mozgóknak. A mozgás ugyanakkor megelőzheti a stroke-ot, a magas vérnyomást és koleszterinszintet is csökkenti, és a cukorbetegség kialakulására is 30 %-kal kisebb esélyük van a rendszeresen közepes vagy nagy intenzitású mozgást végzőknek, mint az inaktívoknak.

Rendszeres és nem megerőltető mozgás

Kérdés lehet, hogy mit jelent a rendszeresség és az intenzitás. Általánosságban közepes intenzitású mozgás az, amitől kimelegszünk, szaporán vesszük a levegőt és az anyagcsere 3-6 szorosára nő. Ez egy kevésbé fitt embernél egy tempós séta. Az ajánlásokban legalább ez az intenzitás szerepel.

Magas intenzitásnak nevezzük, ha izzadunk, és már majdnem kifogyunk a levegőből, az anyagcsere ilyenkor legalább 6-szorosára gyorsul. Már heti 150 perc mérsékelt intenzitással végzett és /vagy legalább 3-4×20 perc lendületes mozgás bizonyítottan csökkenti a cukorbetegség kifejlődését és jó hatással van az immunrendszer állapotára. Ugyanakkor a kardio edzések mellé érdemes súlyzós edzéseket is beiktatni, hiszen a testtartás, a gerinc és ízületek támogatása ugyanolyan fontos, mint a szív segítése.

Víz – kívülről, belülről

Ha a korábbi lustálkodás után szeretnénk elkezdeni sportolni, jól döntünk, ha az úszást választjuk. Így nem csak a test minden izmát megmozgathatjuk, de erősíthetjük az immunrendszert és növelhetjük az állóképességét is. Ráadásul a víz ellenállása miatt akár 600 kalóriát is égethetünk óránként.

Legalább 20 perces megállási nélküli úszásra van szükség ahhoz, hogy elérjük az optimális hatást (és persze minimum 5 perc bemelegítésre és levezetésre).

Az ismétlődő mozdulatok növelik az izmok rugalmasságát, pozitívan hatnak a gerinc menti izmokra, nyújtják az izmokat és még a pszichés egyensúlyhoz is hozzájárulnak.

A szervezet kiegyensúlyozott működésének elengedhetetlen feltétele a bőséges, jó minőségű víz fogyasztása. Amellett, hogy felgyorsítja a bélműködést (így segítve az immunrendszer munkáját), egy német kísérlet bizonyította, hogy a több vizet fogyasztó gyermekek körében kisebb arányban volt jelen az elhízás és annak minden következménye.

Felnőtteknél is beválik, ha cukros üdítők helyett vizet isznak, hiszen így nem csak a szervezetüket mossák át, de segítik az idegrendszer és az immunrendszer sejtjeinek működését is.
Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés:

Kedvelj minket

Powered by Jasper Roberts - Blog