Szexelhetnek negyven felett is az emberek a moziban
Visszatér a Mielőtt felkel a nap szerelmespárja. Igaz, eltelt majdnem húsz év. De élnek, együtt vannak. S hogy mire megy ki a játék? Együtt is maradnak? Kritika.
Julie Delpy, Ethan Hawke és Richard Linklater triója újra visszatért. Folytatják
a közel húsz éve kezdődött sztorit, melynek első részében, még 1995-ben
egy Budapestről Bécsbe tartó vonaton megismerkedett két fiatal, Celine
és Jesse. Végigdumálták és csavarogták az éjszakát, aztán hajnalban
búcsút vettek egymástól, s ki-ki ment tovább. A néző pedig remélte, hogy
a Mielőtt felkel a nap című mozi stáblistáján túl talán mégis lehet
közös élete ennek a szimpatikus párnak.
Julie Delpy és Ethan Hawke jó párost alkot
Lett is, 2004-ben, amikor elkészült a folytatás Mielőtt lemegy a nap
címen. Ebben újra találkoztak, újra felizzott a vágy, lángolt, lobogott a
szerelem – s végre összejöttek.
Nők egymás között
S most ismét eltelt kilenc év. Harmadjára már nem működne a régi
recept, harmadjára már nem lehet csak úgy újra egymásba szeretni, csak
olcsó komédiákban. Ez viszont, az új film, a Mielőtt éjfélt üt az óra
nem az. A recept ugyan hasonló, mint korábban, mert jószerével másra
sem, mint dialógusokra épül ez egész film. De a történetet most új
elemek kell, hogy színezzék illetve előre gördítsék. Celine és Jesse
házasok, van két lányuk, gyönyörűek, szőkék, ikrek, Jesse-nek pedig ott
az előző házasságából született fia, akit éppen repülőre tesz, menjen
haza Amerikába az anyjához, akitől pont Celine miatt vált el, s akivel
Párizsban élnek, csak most éppen itt, Görögországban nyaraltak. A
helyszín ideálisnak tűnik a filmhez, nem rosszak a mellékszereplők sem,
akik valójában csak a háttér megvilágításához, színezéséhez kellenek. De
a hellén táj mintha fakóbb lenne, mint a bécsi vagy a párizsi volt,
valahogy kevésbé izgalmas. Be lehetne ezt annak is tudni, hogy hőseink
immár negyvenesek lettek. De ez kevés érv. Ellenben ez a váltás új
elemeket is hoz. A megszokást, a megszokásból való kitörés vágyát, a
reményt, a szerelmet, ami olykor mintha a szeretet köpenyében
tetszelegne, máskor viszont hevesen izzik.
Három szőkeség
Okos, ügyesen összerakott, már-már a jól megírt (bár nem Shakespeare,
hanem a modern szerzők világát idéző) színdarabok szintjén mozgó
szövegek, érzékeny, árnyalt, álságos allűröktől mentes színészi játék
jellemzi Linklater moziját. Ezért lehet szeretni. A váratlan
fordulatokért, az ügyes helyzetekért, a kiszámíthatatlanságáért és a
kiszámíthatóságáért. Azért, mert egy kicsit mindnyájunkról szól: azokról
is, akik már negyvenesek, s azokról is, akik majd azok lesznek.
Mulatságos, amikor az álmok állásává válik a film végére egy olyan meló,
amit az elején Celine még éppen, hogy elvállal. S merész is, meg kicsit
meglepő is, amikor némi pucérkodás is színezi a sztorit. De ez nem
olyan, mint amikor egy Jancsó-filmben azért kellett cickót villantani,
hadd lásson már pucér nőt is a művészmozi közönsége. (Ez is művészfilm,
de nem lila köd, hanem befogadható mozi.) Itt ugyanis valóban van
értelme annak a jelenetnek, amikor Celine szerepében Julie Delpy leveszi
a felsőjét, s félmeztelenül szaladgál a szobában. De ne vágjunk ennyire
az események elé.
Közeledik az éjfél?
Maradjunk annyiban, hogy a trilógia harmadik része nincs annyira jó,
mint az előző kettő, de összességében mégis kár lenne kihagyni. Mert
választ ad más kérdésekre is – túl a párkapcsolati nyavalyákkal
kapcsolatosakon. Például arra, lehet-e olyan filmet csinálni, amiben
nincsenek zombik, vámpírok? Amiben nem lövik szét a világot idegen
űrhajók? Nincs második világháború, sem akció az elnök ellen, s nem
osztják az igét médiaguruk? Nincsenek drogosok, elmebetegek,
sorozatgyilkosok, cuki háziasszonyok, rókázó (böfögő, fingó,
maszturbáló) partiállatok? Nem folyik se vár, se sár, se nyál
bugyborékoló folyama? A válasz igen. Lehet – s nem kell folytatni, hogy
lehet, de nem érdemes. De, érdemes.