Tuti tippek a reumás fájdalmak enyhítésére

A fájdalmas krónikus sokízületi gyulladás és a porckopás nem bizonyos táplálkozási szokások számlájára írandó.
Tehát nem az étrendünk tehet arról, ha reumásak leszünk.Ennek ellenére egy speciális dié­ta segíthet a betegség elviselésében.

1. Ha szükséges, fogyjunk le!

A legfontosabb szabály mindenkinek, aki valamilyen reumás eredetű betegségben, például ízületi gyulladásban, porckopásban, lágy részi reumában (fibromialgiá­ban) vagy köszvénytől szenved, és túlsúlyos: próbáljuk meg csökkenteni a testtömegünket.

Minden egyes leadott kilogramm csökkenti ugyanis a csípő, a térd és a láb ízületei­re nehezedő nyomást. Ráadásul a kisebb súly az izmok és az inak számára is könnyebbséget jelentenek. Köszvény esetében a húgysavszint javítható, ha kiegyensúlyozott táplálkozás segítségével adjuk le a felesleget.

2. Kerüljük az arachidonsavat

Minden gyulladásos reumás betegségnél fontos szerepet játszik az úgynevezett arachidonsav. Ebből a természetes savból a szervezet olyan vivőanyagot állít elő, amely elősegíti a gyulladásos folyamatokat. A testünk linolsavból, azaz omega-6 zsírsavból maga is állít elő arachidonsavat. Ilyen linolsavat tartalmaz az állati zsiradék, de a napraforgó-, a szója- és a kukoricacsíra-olaj is.

Ezeken kívül vannak bizonyos élelmiszerek, amelyeknek magas az arachidonsav-tartalma. Így pél­dául: hús, felvágott, tojás, magas zsírtartalmú tej és tejtermékek, sertészsír.

A napraforgóolajban kisütött rántott hús, szalonnás tükörtojás vagy tejszínhabos tortaszelet tehát felerősítheti az ízületi gyulladás tüneteit. A legjobb, ha lemondunk a magas arachidonsav-tartalmú élelmiszerekről, ilyenek ne szerepeljenek heti két alkalomnál gyakrabban az étrendünkben.

3. Együnk gyulladásgátló élelmiszereket

Vannak azonban olyan élelmiszerek, amelyeknek bizonyos összetevői segítenek a gyulladás megelőzésében, illetve megkötik és ártalmatlanítják a szervezetben lévő arachidonsavat.

Ilyenek például az egészséges omega-3 zsírsavat tartalmazók. Közismerten gazdag források a hideg vízben élő halak, például a lazac és a makréla, de az algák is. Ezen­kívül vannak olyan növényi olajok is, amelyek sok omega-3 zsírsavat tartalmaznak: lenolaj, chiaolaj, perilla (kínai bazsalikom)-olaj, kenderolaj, repceolaj, dióolaj.

Nemcsak az arachidonsavat, hanem a gyulladást elősegítő anyagokat is semlegesíthetik bizonyos élelmiszerek. Segíthetnek a friss zöldségek és gyümölcsök, valamint olyan teljes kiőrlésű termékek, amelyek bizonyos antioxidánsokat tartalmaznak. Elsősorban az E-vitaminról van szó, ami erős antioxidánsnak számít. Érdemes C-vitamint és szelén nyomelemet társítani hozzá. Sok szelént tartalmaznak a diófélék, főleg a paradió, E-vitaminban gazdagok a makréla és a lazac, a paprika, a zöld leveles zöldség, az avokádó, a ribizli, a teljes kiőrlésű termékek, C-vitaminban a citrusfélék, paprika, homoktövis, káposztafélék bővelkednek.

Természetes védelem

Sok kvercitint, erős gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító antioxidánst tartalmaz a zöld tea, ezért rendszeres fogyasztása segíthet a reumatoid artritisz kialakulásának megelőzésében.

Védi a szívet is

A fenti táplálkozási szabályok betartásával étrendünk a földközi-tengeri-diétához lesz hasonló, ami jót tesz a szívnek is. Ha lemondunk időnként a húsról, a felvágottról, a kolbászfélékről, viszont gyakrabban fogyasztunk halat és értékes növényi olajokat, valamint gyümölcsöt és zöldséget, azzal védjük a véredényeket, jó hatással lehetünk a szívre és az agyra is.

Forrás: blikk.hu
Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés:

Kedvelj minket

Powered by Jasper Roberts - Blog