A jótékony birsalma hatásai az egészségre

Gyermekkoromban a birsalma amolyan tiltott gyümölcs volt, ennélfogva szerettem, bár erősen savas, szájösszehúzó hatása, fanyar fűszeres íze, gyerekszájnak nem különösebben ingere. Na de ha nem szabad, akkor kell. Akkor még nem tudtam, jót tettem agyomromnak vele.

A gyomor megmozgatója
Szóval édesanyám pucolta a birsalmát, vágta kockára a befőtthöz vagy a leveshez, én meg lopkodtam ki a citromos vízből, merthogy citrom kell a vízbe, hogy ne barnuljon. Ilyenkor jött a tiltás: kislányom, nem szabad, székrekedésed lesz, fájni fog a hasad, stb. Nem következett be, mivel a birsalma – bár hasmenés esetén megállítja azt –valójában a nyers birsalmaleve segíti az anyagcserét, savas kémhatása megmozgatja az emésztőrendszert, a bélbe kerülve védőréteget képez a nyálkahártyán, melynek következményeként salakképző anyagok jutnak a bélbe, ami székrekedés esetén enyhíti a panaszokat, de egyéb emésztési rendellenességekre, hasi fájdalmakra, görcsoldásra is alkalmas, és gyulladáscsökkentő hatása is van.

A rostszegény táplálkozás, a túlzott hús és fehér lisztből készült kenyér, tészták fogyasztása nem termel elegendő gyomorsavat, ekkor érezzük azt, hogy minden megállt a gyomrunkban. Ha ilyenkor fogyasztunk birsalmát, birsalmalevet, segít a gyomor kiürítésében. A lassú emésztés bélgyulladást is okozhat. A fél pohár birsalmalé a gyulladást is gyógyítja. hűsíti a beleket és csillapítja a fájdalmat.
A népi gyógyászat a birsalmalevet menstruációs fájdalmak enyhítésére használja nyersen, préselt formában, napi háromszor fél pohár birslé elfogyasztásával, de használják hűsítőnek, lágyítónak, nyugtatónak is: szemre, bőrre, égési sebre, fagyásra, sőt reumás tünetekre is. A magjából készült vizes oldat hasznos a gyomor- és toroknyálkahártya gyulladásainak kezelésére.

Mit tartalmaz?
Szintén nyersen őrzi meg A-, B1-, B2-, C-, E- és P-vitamin-tartalmát, valamint a 27- féle ásványi anyagot ( foszfor, kálium, vas, kalcium, stb.). Fanyar, savanyú ízét mézzel enyhíthetjük.
Rostjai –melyekből legtöbb a héjában van - az érés során feloldódnak és pektin keletkezik. A gyümölcsök közül a birsnek a legmagasabb a pektin tartalma. A pektin az emberi szervezet számára igen fontos, értékes rost, amely laktatóvá teszi az ételeket. Szintén egyedülálló a P-vitamin (citrintartartom) esetenként megelőzi, vagy elősegíti a skorbut, illetve a vérzékenység gyógyulását és a koleszterinszintet is szabályozza.
Magas még ásványi só tartalma, és almasavat, csersavat is tartalmaz. Energiatartalma: 57 kcal, 238 kJ/100 gramm.

Kis történet, kis pikantéria
A birs a Kaukázus környékén, Iránban és Turkesztánban őshonos, de előfordul az Arab-félsziget délkeleti részén is. Ezen kívül a mediterrán övezetben találkozhatunk vele. Elterjedéséért a görögök és a rómaiak felelőssek, akiknek a mitológiája szerint Aphrodité, illetve Vénusz egy aranyalmát - arany birsalmát - kap Paristól, aki őt a legszebb istennőnek tartja. Így az ókorban a szerelem és a boldogság gyümölcsévé vált.

Fogyasztása
A birsalma késő őszi gyümölcs, száraz helyen tárolva hónapokig eláll és kellemes illatot áraszt a helyiségben. Talán boldogság illatot? Nálunk a szobában a szekrény tetején teleltek, és egyben légfrisssítettek a szobában. Nyersen fogyasztva, ivólé formájában a legegészségesebb, de meg is főzhetjük, ha túl savanykásnak tűnik az íze, ekkor fűszerezzük bártan szegfűszeggel, fahéjjal, az tovább erősíti gyulladáscsökkentő hatását. Mostanság különleges receptek hozzávalójaként is előszeretettel használják, de a legismertebb formája a birsalmasajt.
Forrás: www.meno.ro
Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés:

Kedvelj minket

Powered by Jasper Roberts - Blog