Ételek, amelyek módosíthatják a gyógyszerek hatását

Ha a tablettát grapefruitlével hajtjuk le vagy a vérnyomáscsökkentőt édesgyökérrel "fogyasztjuk", megváltoztathatjuk a gyógyszerek hatását. A következmények veszélyesek lehetnek - írja a hazipatika.
Tüdőgyulladása után a hetvenéves férfinek nem volt étvágya. Csak gyümölcslét ivott, hat hét múlva váratlanul meghalt. Évek óta egy véralvadásgátlót szedett, a vérrögök képződésének megelőzésére, így a szívinfarktus és a szélütés kiküszöbölésére. (A szer a K-vitaminnal összefüggő véralvadást gátolta.) Ám végül mindez megpecsételte a sorsát - írja a német Spiegel Online.

A vörös áfonyát tartalmazó italból származó flavonoidok, amelyeket a férfi mindennap ivott, gátolták azt az enzimet, amely a gyógyszer lebontását végezte. A hatás felerősödött, a férfi végül a szívben és a bélben fellépő vérzések következtében halt meg.

A Tübingeni Egyetemi Klinika farmakológusa, Klaus Mörike szerint az ételek és az italok megváltoztathatják a gyógyszerek hatását. Bizonyos gyógyszereknél nagyon elővigyázatosnak kell lenni. Egyelőre azonban nincs teljes körű áttekintés és összehasonlító vizsgálat arról, hogy miként lépnek kölcsönhatásba egyes szerek, illetve az ételek-italok.

Még a jól ismert mellékhatásokkal rendelkező gyógyszereknél is zavarba jöhetnek az orvosok - írja a német lap. Ismét egy véralvadásgátlóval kapcsolatos esetet idézett fel, amelyben egy másik szerről volt azonban szó.

Egy 64 éves nő szívbillentyű-operáción esett át, a rokonai pedig multivitamin-tablettákkal akarták javítani az állapotát. Az orvosok viszont nem értették, hogy miért nem hat a betegre a vérrögök képződését akadályozó szer. A kezelőorvos, Michael Wolzt, a Bécsi Egyetem egyik klinikájának kardiológusa hiába emelte a gyógyszeradagot, a beteg vére még mindig túlzottan alvadt. Csak hetek múlva, és hosszas kérdezősködés után derítette ki, hogy a multivitamin-tabletták miatt maradt el a hatás - magyarázta a Spiegelnek Wolzt. Itt a K-vitamin játszotta a kulcsszerepet, amely gyengítette a gyógyszer hatását.

Az evés közben bevett gyógyszerek is gondot okozhatnak. Így például egy pajzsmirigy-hormonokat szedő 75 éves nő esküdözött, hogy nem hagyta el a szert, mégsem mutatkozott a megfelelő hatás. Végül kiderült, hogy étkezéskor szedte be a hormontablettát, az étel pedig gyengítette a hatóanyag felszívódását, így a vérben nem volt megfelelő a hormonkoncentráció.

Hasonló történhet, ha bizonyos antibiotikumokat vagy csontritkulás-gátlókat szed valaki. Ilyenkor a kalciumtartalomra kell vigyázni: se tejjel, se kalciumtartalmú vízzel nem jó bevenni egyes fajtáikat, mert nem fejtik ki megfelelően a hatásukat.

A legjobb ezért, ha a tablettákat a csapvízzel vesszük be. A legrosszabb döntés a grapefruit-lé: ez ugyanis legalább 85 gyógyszer lebontását blokkolja, ahogyan azt egy kanadai kutatócsoport húsz évvel ezelőtt kimutatta a Lawson Egészségügyi Kutatóközpontban. Ilyenkor a gyógyszerek hatása ugyanis felerősödik. A vérnyomáscsökkentőt szedőknek az édesgyökérrel kell óvatosan bánniuk (ez utóbbi emeli a vérnyomást).
Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés:

Kedvelj minket

Powered by Jasper Roberts - Blog