Milyen pozitív hatása lehet a D-vitaminnak szervezetünkre?

A D-vitamin egy szteroid típusú vitamin, mely a zsírban oldódó pro-hormonok csoportjába tartozik. 
A D-vitamin elősegíti a kalcium és a foszfor felszívódását és beépülését a szervezetbe. Egy részük a bőrünkben szintetizálódik UV fény hatására a 7-dihidro koleszterinből, a növényekből D2 vitamint vehetünk fel (ergokalciferol), míg halakból és a tejből a D3 vitamint vehetjük fel. Akik kellő mennyiségű időt tudnak a napon tölteni egész évben, nincs szükségük D-vitamin pótlásra, mivel a napsütés hatására bőrükben megindul a D-vitamin szintézise. Csakhogy nálunk az év 7 hónapja erre nem alkalmas.

A D-vitamin 5 formáját különböztetjük meg: D1, D2, D3, D4 és D5 vitaminok. Közülük két formának van hatása az emberi szervezetre, a D2 (ergokalciferol) és a D3 (kolekalciferol) vitaminnak. 

A Minnesota Egyetem kutatói feltárták, hogy alacsony kalóriatartalmú diéta esetén a D3 vitamin elősegíti a sikeres fogyást, így a D-vitaminnak fontos szerepe lehet az egészséges fogyásban. 

Több korábbi tanulmány is arra a következtetésre jutott, hogy a fejlett világ lakosságának jelentős része szenved krónikus D-vitamin hiányban. Súlyos D-vitamin hiánnyal az USA gyermek lakosságának közel 10%-a (7,6 millió gyermek) küszködik, míg 60%-nál (közel 51 millió gyermek) mutatható ki D3-vitamin hiány (forrás: NHANES Study). A hazai adatok meglehetősen hiányosak, de az idősek és a tizenévesek csaknem 100%-ának a D vitamin szintje nem megfelelő. 

A fenti adatok sokkolták a kutatókat, rávilágítva arra a tényre, hogy egy nagyon komoly, átfogó problémáról van szó. sunvitd3.jpg

A D-vitamin a szervezetben elsősorban a napsugárzás hatására keletkezik, csak kevés táplálékunk tartalmaz említésre méltó mennyiséget. A napsugárzás önmagában azonban még kevés, a biológiailag aktív D-vitaminnak két hidroxiláción kell átesnie szervezetünkben. A D-vitamin aktív formája az 1,25-dihidroxi-kolekalciferol (vagy kalcitriol). Ez a D-vitamin forma képes pozitív hatásokat kifejteni szervezetünkben. 

Az ideális mennyiségű D3-vitamin előállításához hetente minimum 2-szer 15 percig kell érnie a Napnak (3-as UV sugárzásnál magasabb) arcunkat, kezeinket, lábainkat, mellkasunkat és hátunkat anélkül, hogy bármilyen naptejjel bekennénk. 

Milyen pozitív hatásai lehetnek a D3-vitaminnak?

- kalcium és foszfor felszívódás, beépülés elősegítése
- immunrendszer erősítése
- megfázás megelőzése (University of Colorado, Denver School of Medicine)
- SM (szklerózis multiplex) előfordulási gyakoriságának csökkentése (Multiple Sclerosis and Neuroimmunology Center, Oregon)
- az agy egészséges működésének fenntartása
- ideális testsúly fenntartása (Medical College of Georgia)
- asztma előfordulási gyakoriságának csökkentése (Harvard Medical School)
- RA (reumatoid artritisz) rizikójának csökkenése
- védelem a radioaktív sugárzással szemben (New York City Department of Health and Mental Hygiene)
- bizonyos rákos betegségek előfordulásának csökkentése (Cancer Treatment Centers of America)

Kutatók szerint azoknak, akik nem töltenek megfelelő mennyiségű időt a napon, illetve az idősebb korosztálynak naponta legalább 1 000 IU D3-vitamint érdemes bevinniük szervezetükbe. Ez kb. két és félszerese az eddig ajánlott dózisnak, de  a korábban normálisnak tartott 50 nmol/ml calcidiol szint elégtelen vagy kortól és nemtől függően éppen megfelelő szintet jelent. Az ideális érték úgy tűnik 70 nmol/l körül lehet, ehhez pedig a korábban ajánlott dózisok nem elégségesek.

Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés: