Litkai Gergely: megosztónak lenni
Tehetségkutatón indult, de már előtte is dolgozott a humorbizniszben. Litkai Gergely az ügyvédi pályáról érkezett a humor világába. Jelenleg is tagja az Ügyvédi Kamarának a Mikroszínpad művészeti vezetője, a Független Thália Projekt egyik kitalálója.
- Mindig is nagyon szerettem a független színházakat, nagy fantáziát láttam benne, és annak ellenére, hogy teljesen más műfaj, mint a kabaré - mondhatni két ellentétes pólus a színházi palettán -, sok a közös pont. Fontosnak találtam már a pályázatban is, hogy ezek az irányzatok egy fedél alatt találkozzanak és elkezdjenek kommunikálni egymással, mivel úgy látom, a kabarénak jót tenne, ha egy másfajta gondolkodásmód befolyásolni tudná. Jó színházat próbálunk csinálni a Tháliában, és mivel mi eredendően befogadó színház vagyunk, ezért fontosnak gondoltuk, hogy ezeknek a színházaknak biztosítsunk játszóhelyet. Az eredeti elképzelésünknek megfelelően november 10-14. között egy fesztiválszerű kezdőeseménnyel nyitunk, utána pedig rendszeres lesz a függetlenek jelenléte a repertoárban. Mi abban bízunk, hogy a bejáratott társulatok mellett idővel új és egyedi produkciók is be tudnak hozzánk csatornázódni - magyarázza Litkai Gergely, aki munkatársaival a Dumaszínházban rendszeresen tart tehetségkutatókat.
- Mindig is nagyon szerettem a független színházakat, nagy fantáziát láttam benne, és annak ellenére, hogy teljesen más műfaj, mint a kabaré - mondhatni két ellentétes pólus a színházi palettán -, sok a közös pont. Fontosnak találtam már a pályázatban is, hogy ezek az irányzatok egy fedél alatt találkozzanak és elkezdjenek kommunikálni egymással, mivel úgy látom, a kabarénak jót tenne, ha egy másfajta gondolkodásmód befolyásolni tudná. Jó színházat próbálunk csinálni a Tháliában, és mivel mi eredendően befogadó színház vagyunk, ezért fontosnak gondoltuk, hogy ezeknek a színházaknak biztosítsunk játszóhelyet. Az eredeti elképzelésünknek megfelelően november 10-14. között egy fesztiválszerű kezdőeseménnyel nyitunk, utána pedig rendszeres lesz a függetlenek jelenléte a repertoárban. Mi abban bízunk, hogy a bejáratott társulatok mellett idővel új és egyedi produkciók is be tudnak hozzánk csatornázódni - magyarázza Litkai Gergely, aki munkatársaival a Dumaszínházban rendszeresen tart tehetségkutatókat.
- Tíz éve szervezünk tehetségkutatókat. Összeszámoltuk, körülbelül háromezer ember fordult már meg nálunk, és ebből jelenleg van harminc fellépőnk, tehát ez körülbelül százszoros elvérzést jelent, ami elég komoly lemorzsolódási ráta. A humorban teljesen más a tehetségkutatás, mint mondjuk egy tévés show-ban, mivel itt nem elég, ha valaki elénekel egy dalt, amit valaki más előtte megírt és már ugyancsak nagyon sokan elénekeltek. Akikre fölfigyelünk, azoknál jóval hosszabb idő, amíg olyan produkciót tudnak létrehozni, ami alkalmas normál előadásokon való bemutatásra és televízióban való rögzítésre. Ez alatt az idő alatt akár egy-két év is eltelhet, úgyhogy ez jóval lassabb és macerásabb, mint egy sima tévés tehetségkutató. Nagyon jó lehetőség ez a megmutatkozásra azoknak, akiknek nincsenek kapcsolatai, mert mondjuk nem egy médiadinasztiába születtek bele.
Arra a kérdésre, hogy mitől jó egy humorista, Litkai Gergely a következőket válaszolja:
- Egy szóban az, hogy humoros, de nagyon fontos kritérium még az egyediség is, tehát hogy azonosítható legyen. Ez egy olyan műfaj, ahol a közönséget magával kell, hogy ragadja az előadó, és ezt kétféleképpen lehet elérni. Egyrészt azzal, ha valaki nagyon szerethető, másrészt, ha megosztó karakter. Megosztónak lenni Magyarországon, ahol amúgy sincs túl sok néző, eléggé kockázatos, hiszen a kevésnek a fele az még kevesebb. Ezért a humorista nagyban megkönnyíti a saját karrierjét, ha inkább szerethető. Végül pedig jó, ha képes megújulni, tehát folyamatosan tud új anyagokat termelni, jó poénokat kitalálni, és valamennyire tud rezonálni az aktualitásokra. Nagyjából ugyanazok a kritériumok vannak, mint általában egy jó írónál: olyan problémát dolgozzon fel, ami sok embert foglalkoztat, vagy pedig úgy dolgozzon föl egy témát, ahogy még senki korábban nem nyúlt hozzá. Azért nehéz itthon humoristának lenni, mert nincs annyi fellépési lehetőség, mint mondjuk az Egyesült Államokban, ahol több száz stand-up klub van.
Arra a kérdésre, hogy mitől jó egy humorista, Litkai Gergely a következőket válaszolja:
- Egy szóban az, hogy humoros, de nagyon fontos kritérium még az egyediség is, tehát hogy azonosítható legyen. Ez egy olyan műfaj, ahol a közönséget magával kell, hogy ragadja az előadó, és ezt kétféleképpen lehet elérni. Egyrészt azzal, ha valaki nagyon szerethető, másrészt, ha megosztó karakter. Megosztónak lenni Magyarországon, ahol amúgy sincs túl sok néző, eléggé kockázatos, hiszen a kevésnek a fele az még kevesebb. Ezért a humorista nagyban megkönnyíti a saját karrierjét, ha inkább szerethető. Végül pedig jó, ha képes megújulni, tehát folyamatosan tud új anyagokat termelni, jó poénokat kitalálni, és valamennyire tud rezonálni az aktualitásokra. Nagyjából ugyanazok a kritériumok vannak, mint általában egy jó írónál: olyan problémát dolgozzon fel, ami sok embert foglalkoztat, vagy pedig úgy dolgozzon föl egy témát, ahogy még senki korábban nem nyúlt hozzá. Azért nehéz itthon humoristának lenni, mert nincs annyi fellépési lehetőség, mint mondjuk az Egyesült Államokban, ahol több száz stand-up klub van.
Nincsenek megjegyzések
Megjegyzés küldése